راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا

راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
راهنمای طراحی و اجرای کانال های هوا
واحد فنی
تاریخ:
۱۲ دی ۱۳۹۸
بسمه تعالی
راهنما و نکات اجرایی کانال کشی داکت اسپلیت و هواسازها
 
به دلیل مزایای فراوان (طول عمر بالا ، امکان تصفیه و حذف آلودگیهای هوا،امکان اضافه کردن یا کم کردن رطوبت هوا، آسیب پذیری کم در طول عمر ساختمان و...)یکی از مرسوم ترین سیستم های سرمایش و گرمایش در کشورهای پیشرفته دنیا سیستم تهویه کانالی میباشد.  
قطعا برای اجرای پروژه خوب ساختمانی یکی از عوامل مهم طراحی و اجرای زیر ساخت مناسب سیستم سرمایش و گرمایش ( لوله کشی ، کانال کشی ، برق و...) میباشد.
زمان مناسب وقدم یا تاًخر کانال کشی نسبت به بقیه تاسیسات:
بهترین زمان جا نمایی دستگاه ها و طراحی مسیر کانال های هوا در پروژه  همزمان با طراحی معماری میباشد در این مرحله میتوان محاسبه و طراحی کانال را هماهنگ با معماری پروژه انجام داد.
درنتیجه دریچه ها و کانال ها به زیبایی ساختمان آسیب نزده بلکه به آن می افزاید.
 زمان اجرا پس از سفت کاری نسبت به سایر اجزای تاسیسات اعم ازلوله کشی آب داغ یا گاز ، دودکش ، هوارسانی ، اجرای فاضلاب، نصب لوله مسی  و .... در نظر گرفته شود . دقت کنید مسیر کانال کشی در طبقه آخر با لوله افقی آب باران تداخل نداشته باشد.
 
محاسبه وطراحی کانال هوا:
محاسبه و طراحی کانال داکت اسپلیت و هواسازها باید توسط کارشناس متخصص و با تجربه انجام پذیرد.
1 - دقت به سایزو ابعاد کانال و سرعت هوا با توجه به کاربری فضا
2 – محاسبه درست وجا نمایی  تیک آف (جدا کننده هوا داخل کانال) 
3 – پیش بینی و محاسبه ابعاد دریچه ها با توجه به کاربری مورد نیاز  (دریچه مخفی،دریچه خطی ، دریچه برگشت و...)
4 – دقت به جا نمایی دریچه ها ، به عنوان مثال در بسیاری از پروژه ها دریچه ها در ارتفاع بسیار بالا قرار گرفته و هوا از سرعت کافی برای ایجاد سرمایش و گرمایش برخوردار نیست.
5 – استفاده از مقاطع مختلف در طراحی با توجه به نیاز پروژه (کانال گرد ، کانال مستطیل و...)
6 – دقت در مسیر یابی و جانمایی و عدم آسیب به سازه و معماری پروژه (عدم تخریب سازه بتنی ، کانال کشی از کف، عدم تخریب تیرچه و ...)
7 – دقت در تغییر سایزها و افت فشار و سرعت مورد نیاز هوا .
8 – محاسبه دقیق سرعت و فشار هوا جهت جلوگیری از صدای ناهنجار باد در کانال ها.
 
طراحی و محاسبه اصولی صرفا از طریق کارشناس متخصص و با تجربه انجام میگیرد و به هیچ عنوان توسط کانال ساز تجربی امکان پذیر نمیباشد.
 
کانال کشی مطابق نقشه های طراحی شده اجرا گردد و در صورت نیاز به تغییر نقشه با اطلاع و تائید کارشناس مربوطه و شرکت  این کار انجام گیرد.
از جابجایی کانال های اجرا شده جهت رابیتس کاری یا عبور لوله ها جدا خودداری کنید .در بعضی از پروژه ها پیمانکاران سقف کاذب جهت سهولت کار خود کانال ها را جابه جا میکنند که باعث میگردد کانال از ناحیه اتصالات (فلنچ) از هم جدا شده و از حالت هوا بند خارج گردد در نتیجه قسمت عمده هوای سرد یا گرم تولید شده توسط هواسازداکت اسپلیت به داخل سقف کاذب انتقال میابد این امر باعث مصرف برق بیشتر وعدم کارایی داکت اسپلیت (راندمان پایین) میگردد. 
قبل از رابیتس بندی و اجرای سقف کاذب اتصالات فلنچ ها چک گردد تا ازهوا بندی خارج نشده باشد.
محل دقیق نصب کلیه دریچه ها با پیمانکار چک شود.
در جریان معماری ساختمان نصب دریچه ها در نظر گرفته شود ( ابعاد وفاصله لبه دریچه ها از سقف کاذب و جلوگیری از دوباره کاری)
پس از اتمام کانال کشی حتی الامقدور دریچه هارا با پلاستیک ببندید. معمولا پس از اتمام اجرای کانال در اثر انجام بنایی ، سنگ کاری و بقیه امور ساختمان خاک بسیار زیادی داخل کانال وارد شده و سطح داخلی آن را میپوشاند.  
ضخامت ورق و جنس ورق با توجه به حجم وسرعت هوا انتخاب گردد. به دلیل  هزینه پایین تر در بعضی از پروژه ها از ورق با ضخامت پایین استفاده میگردد که این امر خسارت جبران ناپذیری به پروژه وارد میکند .
استفاده از ورق گالوانیزه  نازک باعث افزایش صدای دستگاه و باد در کانال ها میگردد.
ترجیحا از اتصالات بند کشویی استفاده نکنید.
عایق کانال : 
کانال گالوانیزه بدون عایق باعث پرت حرارتی زیاد و تعریق یا کندانس (ایجاد قطرات آب روی کانال) و چکه آن بر روی سقف کاذب میگردد. 
در انتخاب عایق مناسب وبا کیفیت و ضخامت آن بنا بر کاربری کانال دقت لازم را بعمل آورید .
عمر بسیاری از عایق های موجود در بازار کم میباشد یعنی پس از یک سال خاصیت عایق بودن خود را از دست میدهند. بهترین عایق جهت ورق های گالوانیزه عایق های الاستومری هستند.
 
 هرگز هرگز هرگز از نخ نسوز جهت هوابند کردن کانال کشی داکت اسپلیت وتهویه مطبوع استفاده نکنید .ماده اصلی تشکیل دهنده نخ نسوز آزبست میباشد همان طور که میدانید استفاده از این ماده خطرناک و سرطان زا در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جرم محسوب میشود حال آنکه متاسفانه در ایران در سیستم های هوا که ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه دارد استفاده میگردد.
 
کانال های از پیش عایق شده :
یکی از بهترین انتخاب ها برای اجرای کانال  داکت اسپیلت وهواسازها کانال های از پیش عایق شده پلی یورتان میباشد. 
از مزایای آن میتوان به سرعت در اجرا ، نداشتن صدای ناهنجار ، پیش عایق بودن ورق ها ،سبک بودن کانال ها ،ضد قارچ و کپک و ... اشاره کرد
 
•          در تمامی اتصالات از فلنچ ( آلومینیومی یا  پی وی سی) استفاده شود . در بعضی موارد  برای کم کردن هزینه اکسسوری اتصالات از چنکگ استفاده می گردد که بعد از یکسال از نقطه اتصال جدا شده و هوا به داخل سقف کاذب راه پیدا می کند
•          در انتخاب چسب مایع وسیلیکون ماستیک  وتاریخ مصرف آن دقت کافی شود . چسب انتخابی باید مقاومت لازم در دمای بالای 50 درجه سانتی گراد و دمای پایین تر از 5 درجه را داشته باشد  
•          حتماً در خم ها از دستگاه گیوتین (خم کن) استفاده گردد و اکیداً از فارسی بر کردن کانال در زانوها خودداری شود.در غیر این صورت کانال بعد از مدت کوتاهی از نقطه زانو شکافته میشود.
            در قسمت اتصال ها و درز کانال حتماً ازچسب سیلیکون ماستیک جهت هوا بند کردن کانال هوااستفاده گردد
•          از ساخت کانال با طول بیشتر از 2 متر پرهیز کرده زیرا مقاومت کانال ساخته شده با طول بیشتر از 2 متر پایین خواهد آمد.
•          در انتخاب محل ساپورت ها و تعداد آن دقت کنید زیرا بعضی از پیمانکاران برای کم کردن هزینه تعداد ساپورت ها را کمتر از تعداد مورد نیاز اجرا می کنند که باعث می شود تراز کانال از بین برود.واصطلاحا شکم دهد هرگز اجازه ندهید پیمان کار از دیوار یا غیره جهت تکیه گاه برای کانال استفاده  کند
کانال های پلی یورتان برای اجرا در فضای باز مناسب نیست زیرا ماده پلی یورتان در تماس با آب باران و آفتاب واکنش ایجاد کرده و پس از مدت چند ماه باد کرده و از بین میرود.
 
 کانالهای فلکسی بل( خرطومی):
در چند سال گذشته به دلیل راحتی در طراحی و اجرا وقیمت پائین تر اجرای این نوع کانال مرسوم شده.
اما طول عمر این نوع کانال نسبت به بقیه کانال های هوا کمترمیباشد.
دربسیاری از کشورها از جمله امریکا و کانادا کانال های فلکسیبل  پس از چند سال تعویض میگردد.
کانال های خرطومی دارای تنوع زیادی میباشد که با توجه به کاربری استفاده میگردد.
نکات اجرایی مهم کانال های فلکسیبل:
1 – حتما از بست فلزی در اتصالات استفاده کنید .بست های پلاستیکی پس از مدت کوتاهی خشک شده و باز میگردد که این امر باعث جدا شدن لوله خورطومی از اتصالات شده در نتیجه هوا به جای دریچه به سقف کاذب انتقال میابد وسرمایش و گرمایش فضا دچار مشکل میگردد.
2 – اتصالات گالوانیزه مانند سه راه و پلنیوم باکس حتما عایق شود .
3 – از محصول با کیفیت وعایقدار استفاده شود که ضد آتش میباشد.
4 – در انتخاب سایز وطراحی به حجم هوای مورد نیاز و افت فشار هوا  دقت لازم بعمل آید.
   
و. جهت اجرای سیستم سرمایش و گرمایش کانالی حتما از کانال برگشت استفاده کنید و اجازه ندهید هوای مکش دستگاه داکت اسپلیت از سقف کاذب تغذیه گردد.
بهترین مکان کانال برگشت روی دیوار و نزدیک کف اتاق ( 4 تا 12 اینچ ) بالای کف میباشد . 
انتخاب دریچه مناسب طبق طراحی در پایان کار از ملزومات پروژه ساختمانی خوب میباشد . 
 
 درپایان لازم به ذکر است  طراحی واجرای صحیح کانال هوا از مهمترین نکات پروژه شما میباشد زیرا در صورت هر گونه اشتباه در این موضوع دسترسی به کانال واصلاح آن غیر ممکن میباشد .اگر بهترین وگرانترین داکت اسپلیت یا هواساز بازار خریداری شود اما زیر ساخت  درست اجرا نگردد پروژه دچار مشکل بزرگی میگردد و این امر صرفا از طریق کارشناس متخصص و با تجربه صورت میپذیرد .    
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه