مقابله با ویروس کرونا توسط سیستم های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع

مقابله با ویروس کرونا توسط سیستم های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع
تاریخ:
۲۷ اسفند ۱۳۹۸
مقابله با ویروس کرونا توسط سیستم های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع
 
باتوجه به انتشارویروس خطرناک کووید 19وشیوع بیماری مهلک کرونا درجهان وشنیدن اخباردردناک از مرگ انسانها درکشورهای مختلفلازم است نکات بسیارمهم وکاربردی درمورد مقابله با این ویروس توسط سیستم های سرمایش وگرمایش وتهویه مطبوع ذکر شود.

با رعایت این نکات ساده واطلاع رسانی وانتشاراین متن میتوان تا حدود زیادی از شیوع این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.

یکی از مهم ترین و خطرناک ترین عوامل انتشار ویروس کرونا که کمترمورد توجه عموم مردم و دست اندرکاران و کادر درمان قرار گرفته است، دستگاه ها وسیستم های تهویه مطبوع و سرمایش وگرمایش میباشند.


به تازگی انجمن تاسیسات ایالات متحده آمریکا اشری ASHRAE دستورالعمل مهمی ASHRAE COVID-19 Preparedness Resources webpage در خصوص مقابله با بیماری کرونا توسط سیستم های تهویه HVAC منتشر کرده که خبر از اهمیت این موضوع میدهد.
 
متاسفانه در بسیاری از پروژه های ساختمانی از جمله مراکز درمانی،بیمارستان ها،درمانگاه ها،مطب های خصوصی و... که شاهد آن ها بوده ایم به دلایل مختلف مانند نبود نظارت کافی،سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع کاملا اشتباه طراحی واجرا شده وهرگز به چنین روزی فکرنشده و اکنون به عامل انتشار بیماری  کرونا تبدیل شده اند.
هدف از این متن انتقاد از خطاهای گذشته نمیباشد،چه بسا اگراین خطاها نبود شاهد ازدست دادن بسیاری از هموطنان خود وکادر درمان نبودیم،صد افسوس...
 

برای پیش گیری از بیماری کرونا هوای محیط خود را ضد عفونی و استریل کنید به عبارتی سعی کنید در هوای پاک و سالم تنفس کنید.


در سال های گذشته طی ساخت و نوسازی ساختمان ها و پروژه های مختلف مانند منازل مسکونی،مراکز تجاری،فروشگاه ها،اماکن اداری،ترمینال ها،اماکن درمانی عموما از سیستم های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع نوین که اکثرا بر پایه جریان هوا(باد) میباشند استفاده گردیده.
اکثر این دستگاه ها مانند انواع فن کویل ها ،انواع داکت اسپلیت ها،انواع اسپلیت ها،سیستم های مولتی پنل(VRV،VRF) ،انواع هواسازهای بزرگ و... بااستفاده از جریان سیرکولاسیون هوای رفت و برگشت فضای داخلی را سرد یا گرم میکنند.

طبق نظر کارشناسان ویروس کرونا توسط بزاق افراد مبتلا،عطسه،سرفه و صحبت کردن درهوا پخش میشود و بر روی سطوح مختلف  فلزی تا چند روز چسبیده،زنده میماند در نتیجه دستگاه های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع موجود در فضای شما میتواند درصورت انجام ندادن نکاتی که در این متن ذکرخواهیم کرد خود عامل خطرناکی برای انتشار بیماری کرونا باشد،اما با انجام دادن نکات زیر ورعایت نکات بهداشتی در سیستم سرمایش وگرمایش وتهویه مطبوع که به آن اشاره خواهیم کرد، از این دستگاه ها میتوانید همزمان به عنوان دستگاه تصفیه هوا استفاده کرده،هوای تنفسی فضا ی خودرا در جهت از بین بردن ویروس کویید 19ضد عفونی و استریل کرده و زنجیره انتشار آن را قطع کنید در نتیجه امنیت و سلامت را برای اطرافیان خود به ارمغان بیاورید.
                                          












چگونه با استفاده از دستگاه های سرمایش و گرمایش وتهویه مطبوع خود ویروس کرونا را ازبین برده واز انتشارآن جلوگیری کنیم:

1- ابتدا باید دستگاه تهویه داخل فضای خود، مانند فن کویل،هواساز داخلی داکت اسپلیت،پنل داخلی اسپلیت ، هواسازهای بزرگ ،را خاموش کرده کلیه اجزاء داخلی آن اعم از کویل ها و مبدل ها را با مواد شوینده و آب داغ شستشو دهیم (در هنگام شستشو برق را قطع کرده،مراقب قطعات برقی دستگاه باشید که آسیب نبینند). 

       

 
 پس از شستشو دستگاه های تهویه داخلی، با اسپری محلول های ضدعفونی کننده مانند محلول آب و الکل سفید (الکل طبی) اجزاء داخل دستگاه را کاملا ضدعفونی کنید.
 
در بسیاری از فضاهای داخلی و ساختمان ها به دلیل محل قرارگیری فن کویل،داکت اسپلیت و پنل ها داخل سقف کاذب ، شستشو دستگاه با آب و مواد شوینده امکان پذیر نمیباشد ،لذا  میتوان از بخار شور یا از اسپری هایی که مخصوص این کار وجود دارد برای شستشو وضدعفونی کردن اجزاء داخلی دستگاه های تهویه مطبوع استفاده کرد.

     
دقت کنید برای ضد عفونی کردن دستگاه های تهویه ازمحلول های شیمیای که برای افراد و دستگاه تنفسی مضر میباشد استفاده نکنید یا در صورت استفاده پس از روشن کردن دستگاه پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه بیرون با هوای داخل فضا تعویض گردد.

با توجه به ساختار چرب ویروس کرونا، استفاده از محلول آب و الکل طبی میتواند بسیار مناسب وتاثیرگذار قرارگیرد.

دقت داشته باشید که الکل صنعتی برای اینکار مناسب نیست و خطر مسمومیت وجود دارد.

پس از شستشو و ضدعفونی کامل، دستگاه خود را تا 20 دقیقه روشن نکنید .

 
 2- فیلترهایی که در قسمت هوای برگشت قرار دارند را خارج کرده،توسط آب داغ و مواد شوینده کاملاً شسته وچربی زدایی کنید.
   
 
سپس فیلتر هوای دستگاه را با استفاده از محلول آب و الکل طبی (الکل سفید) ضد عفونی کرده آن را در محل خود قرار دهید
 
با توجه به انتشار این بیماری هر هفته حداقل یک تا دو بار فیلتر دستگاه سرمایش و گرمایش خودرا شسته و ضد عفونی کنید. 

3 -هر هفته کلیه دریچه های برگشت ورفت دستگاه را طبق روش ذکر شده شسته وضدعفونی کنید.دریچه ها فلزی بوده ومکان مناسبی جهت تکثیراین ویروس می باشند پس به پاکیزگی آنها دقت کنید.

   
 
4 -در صورت نزدیک نبودن به محل های انتشار ویروس سعی کنید هر روز با باز کردن پنجره ها وایجاد جریان هوای تازه بیرون به تعویض هوای داخل با هوای بیرون کمک کنید. 

  
 
 5 -پس ازانجام نکات ذکر شده هر روزحداقل دو بارمحلول ضدعفونی کننده آب والکل طبی که برای سلامتی انسان ودستگاه تنفسی مضر نیست را به دریچه هوای برگشت دستگاه اسپری کنید تا جریان هوای برگشت ،محلول ضدعفونی کننده را به داخل دستگاه کشیده اجزای داخلی آن،کانال ها ودریچه های هوا را ضدعفونی کند.
 
6 - واز همه مهمتر در صورت امکان از فیلتر یو وی ( uvc )در کانال برگشت و رفت سیستم سرمایش وگرمایش خود استفاده کنید،طبق نظر کارشناسان اشعه ماوراء بنفش که از لامپ های یو وی ساتع میشود از موثرترین راه ها برای از بین بردن این ویروس میباشد.
  

لامپ های یو وی(UVC) با تابش اشعه ماوراء بنفش بر روی جریان هوای سیستم سرمایش و گرمایش و تجهیزات داخلی دستگاه های تهویه تا 99 درصد باکتریها و ویروس ها ازجمله ویروس کرونا را ازبین برده وهوای محیط را کاملاً ضد عفونی و پاک میکنند.


فیلتر یو وی حتما باید در داخل کانال یا داخل دستگاه درمسیرجریان هوا و توسط تکنسین متخصص نصب گردد،طبق نظر کارشناسان تابش اشعه ماورا بنفش بر روی پوست و چشم خطرناک وبسیار مضر میباشد.

 
      
  
در صورت استفاده ازاین فیلتر(UVC) و ضد عفونی کردن سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش فضا ها و اماکن عمومی از جمله اماکن درمانی،بیمارستان هاو ... ، تا حد بسیار زیادی میتوان ویروس کرونا را در مکان ها و فضاهای بسته از بین برد وازانتشاراین بیماری خطرناک جلوگیری کرد.
 

یکی از عوامل انتشار این ویروس اگزاست هوای اتاق های ایزوله بیماران مبتلا به بیرون و انتقال این هوای آلوده به فضای دیگر و باز میباشد.

 هوای اطاق های ایزوله بیمارستان که محل نگهداری بیماران مبتلا میباشد باید فشار منفی باشد تا ویروس به بقیه نقاط انتقال پیدا نکند.
 با توجه به تکثیر و ماندگاری ویروس در هوای خنک ومرطوب شاید علت انتشار سریع آن در استانهای شمالی کشور همین اگزاست و انتقال هوای آلوده به بیرون باشد لذا از کادر درمان خواهشمندیم نسبت به این نکته و رفع این مشکل دقت لازم و کافی را داشته باشند.
 سیستم های تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش بیمارستانها واماکن درمانی حتما باید به انواع فیلترهای مخصوص مجهز گردد.
 
 در صورت استفاده از راه کار های ساده اما بسیار مهم در این زمینه وآموزش صحیح عموم مردم جامعه ودست اندر کاران و کادردرمان که درخط مقدم مقابله بااین بیماری هستند میتوان تا حد زیادی از انتشار این بیماری جلوگیری کرده و ویروس کرونا را از بین برد.
 با انجام نکات ذکر شده نسبت به ضد عفونی کردن سیستم تهویه وسایل نقلیه عمومی و خصوصی مانند هواپیماها،قطارها،اتوبوس ها،اتوموبیل های شخصی و... جهت مقابله با ویروس کرونا دقت کنید.
 

 با انتشار این متن و کمپین سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش پاک ، بین دوستان و اطرافیان میتوان قدم بزرگی برای مقابله با این بیماری خطرناک برداشت.

 
 
                     
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.